زیر ساخت ها و سرویس های Cloud

زیر ساخت ها و سرویس های Cloud

زیر ساخت ها و سرویس های cloud

سه مدل سرویس در cloud computing وجود دارد:
زیر ساخت به عنوان سرویس یا (cloud infrastructure as a service (IaaS: هنگامی که سرویس ارائه شده توسط Cloud شامل سخت‌افزار سرور، پهنای باند شبکه یا سیستم‌های تقسیم بار (Load Balancing) باشد ، می گوییم که این ابر ارائه کننده‌ی زیرساخت است.

پلتفرم به عنوان سرویس یا (cloud platform as  a service (PaaS: هنگامی که یک Cloud به ارائه‌ی محیطی می‌پردازد که کاربران می‌توانند از آن به منظور توسعه‌ی نرم‌افزاری بهره ببرند، آنچه ارائه شده را پلتفرم می‌نامیم.

نرم‌افزار به عنوان سرویس یا (cloud software as a service (SaaS: هنگامی که سرویس ارائه شده توسط Cloud مبتنی بر اعطای دسترسی به کاربران عمومی به نرم‌افزارها و برنامه‌هایی است که بر روی آن Cloud قرار دارند. مثل وب سایت ما ParsLoka.com

چهار مدل زیر ساخت Cloud وجود دارد:
ابر خصوصی یا Private cloud: ابر خصوصی به منظور استفاده‌ی یک واحد یا سازمان ایجاد شده و مختص خدمت‌رسانی به نیازهای همان واحد یا سازمان می‌ماند. البته با وجود این مساله، ابر همچنان باید در خارج از موسسه و در فضای مخصوص دیتاسنتر باقی بماند تا مفهوم ابر به آن اطلاق شود. مدیریت یک ابر خصوصی می‌تواند به شیوه‌ی داخلی (توسط واحدی که از این ابر استفاده می‌کند) یا توسط شخص یا مرکز ثالث (که ابر را برای واحد مذکور مدیریت خواهد کرد) صورت پذیرد.

ابر عمومی یا Public cloud: ابرهای عمومی برای استفاده‌ی عموم افراد است. از نظر ساختاری، تفاوت به خصوصی بجز در ارائه دسترسی به اشخاصی که امکان استفاده از این سرویس‌ها را دارند ، میان ابر خصوصی و عمومی وجود ندارد. مثل سایت ما پارس لوکا

ابر ترکیبی یا Hybrid cloud: زمانی که یک ارائه کننده‌ی خدمات ابری، هم سرویس عمومی و هم خصوصی ابری را ارائه کند، آنچه با آن مواجه هستیم را ابر آمیخته نام خواهیم نهاد. چنین رخدادی برای نمونه زمانی اتفاق می‌افتد که دو ابر جدا از یکدیگر، برای اشتراک عملکردها به یکدیگر پیوسته یا زمانی که یک کمپانی بخصوص، به تکامل و گسترش سیستم‌های خود به منظور ارائه‌ی سرویس‌های جدید می‌پردازد.

ابر گروهی یا Community cloud: زمانی که چندین سازمان نیازهای یکسان دارند و به دنبال این هستند که با به اشتراک گذاشتن زیرساخت ، از مزایای رایانش ابری بهره‌مند گردند. به دلیل اینکه هزینه‌ها بین کاربران کمتری نسبت به ابرهای عمومی تقسیم می‌شود، این گزینه گران‌تر از ابر عمومی است اما میزان بیشتری از محرمانگی، امنیت و سازگاری با سیاست‌ها را به همراه می‌آورد.

این توضیح ساده و کوتاهی در مورد زیر ساخت ها و سرویس های Cloud بود.

اگر نمی دانید cloud چیست ، اینجا کلیک کنید و یک مقاله کوتاه و ساده در مورد Cloud بخوانید.

به این مطلب امتیاز دهید: